fbpx
Workshop voor werkzoekenden
Guide

Workshop - Netwerken

1 None

Netwerken is minstens zo belangrijk als het schrijven van een goede sollicitatiebrief

Als je gaat solliciteren of je gaat oriënteren op de arbeidsmarkt besteed je 60% van je tijd aan netwerken. Daar hoort ook de tijd bij die je aan een professioneel LinkedIn profiel werkt, het benaderen van mensen, het zoeken en bezoeken van netwerkbijeenkomsten en het drinken van kopjes koffie.

Wist je dat 80% van de banen worden gevonden via netwerken?

Netwerken is een onmisbare vaardigheid bij het vinden van nieuw werk. In deze workshop leer je een netwerk op te bouwen, uitbreiden en effectief gebruiken.

Wat is netwerken?

Netwerken is het offline en online leggen en onderhouden van contacten die je verder kunnen helpen in je werk, je carrière en je privéleven. Dat netwerk is er niet alleen voor jou, het is de bedoeling dat ook de anderen er iets wijzer van worden. Netwerken is geven en nemen. Dus ook jij helpt mensen in je netwerk aan informatie en nieuwe contacten en geeft iemand net die tip over die ene leuke baan die goed bij haar past. Zo help je elkaar. Belangrijk is dat je weet wat   je wilt bereiken en hoe je je netwerk gebruikt, onderhoudt en uitbreidt.

In principe is iedereen die je kent of gekend hebt én die een positieve indruk van jou heeft, je netwerk.

Je vrienden, je familie, je oude klasgenoten, docenten, mensen van je sportvereniging, (oud-)collega’s... Je netwerk is groter dan je denkt. Bovendien hebben mensen uit jouw netwerk zelf ook weer een netwerk.

Zo kun jij je netwerk dus weer verder uitbreiden door gebruik te maken van contacten van anderen.

Er is ooit uitgerekend dat je binnen drie schakels (de vrienden van de vrienden van jouw vrienden) toegang hebt tot alle mensen in Nederland. Met goed netwerken moet je dus bijna bij iedereen aan tafel kunnen komen.

In deze workshop gaan we je netwerk in kaart brengen. We stellen je doel vast en op welke manier je je netwerk kunt gebruiken om je doel te bereiken.

Aan de slag

Download het werkblad en de formats die je gaat gebruiken bij het maken van het werkblad

Downloads voor bij deze les

Op naar je eerste netwerk bijeenkomst

Voorbereiding

Zorg dat je netjes gekleed bent, check vooraf of het om een formele of informele bijeenkomst gaat.

Zie er verzorgd uit. Een eerste indruk kun je maar 1 keer maken.

Een netwerkevenement is een zakelijke ontmoeting dus behandel het ook zo. Wees voorbereid en kom ruim op tijd.

Vroeg aanwezig zijn heeft ook als voordeel dat je de gastheer kunt spreken. Als je dan ook nog de kans hebt gehad de deelnemerslijst in te zien, kun je de gastheer vragen je aan iemand voor te stellen die je de moeite waard lijkt te leren kennen.

Voorkom dat je met borden en glazen moet jongleren en houd je rechterhand vrij voor het schudden van handen.

Een rechte houding getuigt van succes. Neem zo min mogelijk mee dat ervoor kan zorgen dat je gebogen staat en je in je beweging wordt belemmerd.

Hoe spreek je mensen aan?

Als je het lastig vindt om anderen te benaderen, zoek dan iemand op die eruit ziet zoals jij je voelt.

De ander zal blij zijn dat je hem op zijn gemak stelt en zo zal de bijeenkomst voor jullie beiden fijner zijn.

Bedenk vooraf je pad, je hangt je jas op, loopt naar de bar om een drankje te halen. Maak een grapje of luchtig praatje met diegene om je heen. Daar is al het eerste gesprekje en is het gemakkelijker als de kop eraf is.

Sta je alleen, kijk dan om je heen of er mensen zijn die je kent, loop erop af om ze te begroeten. Vraag of die bekende jou wil introduceren.

Als je aanschuift in een groepje en het gesprek valt stil en de aandacht is op jou gericht, geef de mensen dan een handje en stel je voor. Hou het luchtig.

Als je in een groepje staat te praten, maak ruimte voor een nieuwe gesprekspartner.

Het is zeer onbeleefd om de gelederen gesloten te houden. Immers bij het netwerken gaat het erom dat je nieuwe mensen leert kennen. Zij kunnen je netwerk verrijken. Als je ruimte maakt, schept het tevens de mogelijkheid om een groepje te verlaten. Let op dat je niet tijdens een gesprek al om je heen kijkt naar je volgende gesprekspartner. Dit komt onbeleefd en ongeïnteresseerd over.

Je kunt ook naar iemand toelopen die alleen staat. Je zegt hallo en geeft een hand en stelt je voor.

Begin een luchtig gesprekje, door een vraag te stellen. Vraag waar diegene werkt en wat z’n functie is. Dan komt de wedervraag van zelf. Je zult merken als je geanimeerd met iemand staat te kletsen er vanzelf andere bij komen staan.

Liever een langer gesprek met 1 persoon die in het begin nergens over lijkt te gaan maar uiteindelijk wel dan 10 korte oppervlakkige gesprekken. Neem de tijd als je merkt dat je het beide boeiend vind.

Richt je op het helpen van anderen. Welke problemen los je voor je klanten op, of welke dromen vervul je?

Hoe ‘verleid’ je anderen tot een afspraak?

Geef of vraag om een visitekaartje of vraag om te linken op LinkedIn. Heb je die niet zet dan ter plekke de contactgegevens in je telefoon.

Vraag toestemming voor een vervolggesprek en stuur verdere informatie, zo verwachten ze het als je dat doet.

Vervolgcontact is de volgende stap in het opbouwen van een relatie. Eén telefoontje is niet genoeg.

Wees pro-actief in het onderhouden van contact.

Tot slot – Valkuilen

Astrid Selier

Heb je meer hulp nodig?

Dan kun je een coachingsgesprek aanvragen! Voel  je je verloren en richtingloos op het gebied van werk of het vinden van een andere baan? Dan kan een gesprek hierover je enorm helpen. Veel mensen dwalen rond zonder echt een plan te hebben.  Ik help je om je ware doel te achterhalen en te focussen.  De ideale manier om in kleine, handelbare stappen je doelen te realiseren.

Wat kan ik van een coachingsgesprek verwachten?

Coachen is resultaatgericht en daarom start ieder coachingsgesprek met de vraag waarom het gesprek wordt ingegaan. 

Een duidelijke doelstelling is noodzakelijk om richting te geven en om aan het einde het resultaat te kunnen meten.

De coach en gecoachte werken samen om een verandering te bewerkstelligen. Hierbij heeft de gecoachte het initiatief.

Samenwerken veronderstelt dat er bij beiden een bereidheid is om een inspanning te verrichten.

Het initiatief bij de gecoachte betekent dat niet de coach, maar de gecoachte invloed uitoefent op wat er het beste kan gebeuren, wat de volgende stap is en wanneer die het beste genomen kan worden.

Dit betekent dat niet de coach, maar de gecoachte primair verantwoordelijk is voor de ontwikkeling.

Meer workshops van Stimulanszzonline

Voor werkzoekenden

Wil je nog meer workshops doen van stimulanszzonline? Dan zijn er vele mogelijkheden. Bekijk hier het overzicht van alle workshops

Alleen voor deelnemers

Jouw netwerk

Powered by Thrive Apprentice
Pen
>