fbpx
Workshop voor werkzoekenden
Guide

Workshop - LinkedIn

1 None

Met LinkedIn kun je niet alleen in contact komen met mensen die je kent, maar ook in contact komen met de mensen die je LinkedIn connecties kennen.

Begin met een goed gebouwd portfolio om het platform effectief te kunnen gebruiken en laat regelmatig van je zien en horen door waardevolle content te delen en vooral ook te reageren op anderen.

Wat is het voordeel van LinkedIn? Wat kun je ermee?

  • Jouw netwerk gemakkelijk in één keer op de hoogte houden van jouw activiteiten.
  • Collega’s en studiegenoten van vroeger snel terug vinden.
  • Contactgegevens van je netwerk zijn altijd up-to-date omdat iedereen zijn eigen contactgegevens bijhoudt (bijvoorbeeld nieuw telefoonnummer).
  • Connecties kunnen jou een aanbeveling geven.
  • Professionele netwerk uitbreiden door jouw eerstegraads connecties je te laten introduceren bij tweedegraads connecties (contacten van jouw connecties die mogelijk interessant voor je zijn).
  • Lid worden van groepen rondom een bepaald onderwerp om informatie uit te wisselen en je netwerk verder uit te bouwen.
  • Vacatures zoeken.

Redenen waarom mensen niet op LinkedIn zichtbaar willen zijn:

  1. Onbekendheid: Mensen zijn niet bekend met LinkedIn en hoe je LinkedIn goed kunt gebruiken, welke gegevens moet je nou juist wel of niet invullen. “Onbekend maakt onbemind”; duidelijk is dat dit een reden kan zijn voor mensen om niet voor LinkedIn te kiezen.
  2. Mensen willen geen persoonlijke gegevens op internet: Veel mensen willen geen gegevens van zichzelf op internet hebben. Ze vinden het een eng idee dat mensen hun profiel kunnen bekijken en informatie kunnen zien die ze wellicht niet willen vrijgeven.
  3. Het is veel werk:  Het is weer een profiel ‘erbij’. Dit moet je onderhouden en dit kost tijd.
  4. Ik ben niet interessant genoeg:  Er zijn mensen die denken dat zij toch niet interessant zijn voor andere partijen. Zij zijn niet beslissingsbevoegd of hebben een baan die niet snel door recruiters wordt ingevuld. Waarom zou je dan kiezen voor een platform als LinkedIn?

Op bovenstaande punten zou je overal wel met een "ja, dat klopt" kunnen antwoorden.

Maar de impact van LinkedIn is of kan erg groot zijn voor werkzoekenden, mits je het verstandig inzet. Je kunt je instellingen goed aanpassen, zodat niet iedereen je profiel zomaar ziet. En onbekendheid kan al snel bekendheid worden door er gewoon mee aan de slag te gaan en te ontdekken en ervaren wat het voor je kan doen. 

Tegelijkertijd gebruiken recruiters en headhunters om kandidaten voor vacatures te vinden.

Aan de slag

Allereerst heb je natuurlijk een LinkedIn profiel  nodig.

Je kunt gebruik maken van een van de betaalde opties zoals een Premium abonnement, Sales Navigator of Learning.  Maar een gratis LinkedIn account is voldoende voor de meeste professionals.

Heb je al een profiel? Ga dan net als bij het maken van een nieuw profiel alle stapjes weer eens na en kijk kritisch naar hetgeen je hebt ingevuld. Wellicht zijn er aanpassingen nodig of mogelijk met jouw doel in je gedachte genomen.

Bekijk de bijgevoegde PowerPoint presentatie

ter ondersteuning van het aanmaken van je profiel of het versterken van je profiel.

En dan nog dit....

Als founder, oprichter, bestuurslid, coördinator en trainer van Stichting Job Buddy in Leiderdorp heb ik tijdens de sollicitatietrainingen veel aandacht besteed aan netwerken met LinkedIn.

We hadden een successtory die ik beschreven heb in de maandelijkse column in het Leiderdorps weekblad

Astrid Selier

Heb je meer hulp nodig?

Dan kun je een coachingsgesprek aanvragen! Voel  je je verloren en richtingloos op het gebied van werk of het vinden van een andere baan? Dan kan een gesprek hierover je enorm helpen. Veel mensen dwalen rond zonder echt een plan te hebben.  Ik help je om je ware doel te achterhalen en te focussen.  De ideale manier om in kleine, handelbare stappen je doelen te realiseren.

Wat kan ik van een coachingsgesprek verwachten?

Coachen is resultaatgericht en daarom start ieder coachingsgesprek met de vraag waarom het gesprek wordt ingegaan. 

Een duidelijke doelstelling is noodzakelijk om richting te geven en om aan het einde het resultaat te kunnen meten.

De coach en gecoachte werken samen om een verandering te bewerkstelligen. Hierbij heeft de gecoachte het initiatief.

Samenwerken veronderstelt dat er bij beiden een bereidheid is om een inspanning te verrichten.

Het initiatief bij de gecoachte betekent dat niet de coach, maar de gecoachte invloed uitoefent op wat er het beste kan gebeuren, wat de volgende stap is en wanneer die het beste genomen kan worden.

Dit betekent dat niet de coach, maar de gecoachte primair verantwoordelijk is voor de ontwikkeling.

Meer workshops van Stimulanszzonline

Voor werkzoekenden

Wil je nog meer workshops doen van stimulanszzonline? Dan zijn er vele mogelijkheden. Bekijk hier het overzicht van alle workshops

Learn more

Alleen voor deelnemers

Jouw LinkedIn

Powered by Thrive Apprentice
Pen
>