fbpx
Workshop voor werkzoekenden

Effectief en resultaatgericht presenteren

5 5 None

Astrid Selier

Wat kan ik van een coachingsgesprek verwachten?

Coachen is resultaatgericht en daarom start ieder coachingsgesprek met de vraag waarom het gesprek wordt ingegaan. 

Een duidelijke doelstelling is noodzakelijk om richting te geven en om aan het einde het resultaat te kunnen meten.

De coach en gecoachte werken samen om een verandering te bewerkstelligen. Hierbij heeft de gecoachte het initiatief.

Samenwerken veronderstelt dat er bij beiden een bereidheid is om een inspanning te verrichten.

Het initiatief bij de gecoachte betekent dat niet de coach, maar de gecoachte invloed uitoefent op wat er het beste kan gebeuren, wat de volgende stap is en wanneer die het beste genomen kan worden.

Dit betekent dat niet de coach, maar de gecoachte primair verantwoordelijk is voor de ontwikkeling.

Learn more

Alleen voor deelnemers
1

Module 1: Personal marketing en pitch

Personal marketing Mijn pitch

Het allerbelangrijkste is dat je weet wie je bent en wat jouw kwaliteiten zijn. Om dit heel goed voor jezelf in beeld te brengen, kun je aan de hand van het werkblad stap voor stap een duidelijk beeld schetsen en zo komen tot jouw pitch.

Als je pitch geschreven hebt kun je die plaatsen als profieltekst in je cv, op je LinkedIn profiel en dergelijke.

Je kunt de pitch ook oefenen zodat je op elk gewenst moment kort, sterk en concreet jezelf kun presenteren. Eindig deze altijd met een vraag.

Tip: zorg ervoor dat je natuurlijk overkomt en je je pitch niet als een opzeg oefening op de ander over laat komen.

 

Aan de slag

Personal marketing is het jezelf als een merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Personal marketing begin je met wat je wilt bereiken.  Je moet weten waar je goed in bent en wat je leuk vindt. 

Het gaat om het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt en het uitdragen daarvan. Het maken van een persoonlijke marketingmix helpt je daarbij .

Vervolgens kun je in een paar zinnen duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat in een pitch?

Alleen voor deelnemers
1

Module 2: CV

De werkgever moet aan de hand van je CV een goed beeld krijgen van jou als persoon, je competenties, vaardigheden, werkniveau, kennis en werkervaring. 

Uit onderzoek blijkt dat men slechts 7,4 seconde naar je CV kijkt. Dit betekent dat je in korte tijd een goede eerste indruk van jouw CV moet geven.

Het maakt niet uit hoeveel tijd jij hebt gestoken in het maken van je CV of wat jij denkt dat rechtvaardig is.

Je moet er dus voor zorgen dat je opvalt in die paar luttele seconden.

Je zult jezelf moeten gaan verkopen!

Wat ik vaak krijg te horen is dat mensen niet graag opscheppen, ze zijn bang zijn om arrogant over te komen. Dat is dit geval niet terecht.

In je zoektocht naar een baan mag je (als een van de weinige keren in je leven) opscheppen over je behaalde resultaten.

Jouw CV

Je curriculum vitae (CV) vertelt wie je bent en wat je kunt. Je CV bevat uitsluitend feiten: alle relevante werkervaringen, opleidingen, vaardigheden en kwaliteiten moeten in je CV naar voren komen. Daaruit krijgt de lezer een beeld van je vaardigheden, je werkniveau, je kennis en je werkervaring. In je CV leg je de nadruk op de elementen die voor de functie van belang zijn.

Alleen voor deelnemers
1

Module 3: LinkedIn

LinkedIn is vooral heel erg handig is als je een baan zoekt. Je kunt een nieuw profiel maken of van je opgebouwde netwerk gebruik gaan maken. In deze les vertel ik je de mogelijkheden van LinkedIn.

Jouw LinkedIn

LinkedIn is een Social media platform gericht op professionals. Je kunt hier je professionele portfolio delen, netwerken met andere professionals en jezelf online zichtbaar maken. Wat vooral heel handig is als je een baan zoekt. 

Alleen voor deelnemers
1

Module 4: Netwerken

Als je gaat solliciteren of je gaat oriënteren op de arbeidsmarkt besteed je 60% van je tijd aan netwerken. Daar hoort ook de tijd bij die je aan een professioneel LinkedIn profiel werkt, het benaderen van mensen, het zoeken en bezoeken van netwerkbijeenkomsten en het drinken van kopjes koffie.

Jouw Netwerk

Als je een baan zoekt kun je er niet omheen, je zult je netwerk in moeten gaan zetten om je doel te bereiken. Niet voor iedereen is dit een activiteit die vanzelfsprekend is en gemakkelijk afgaat. Toch is het belangrijk want de meeste banen worden gevonden door te netwerken.

Alleen voor deelnemers
1

Coachingsgesprek met Astrid Selier - Extra - Niet inbegrepen

Voor extra ondersteuning kun je een coachingsgesprek aanvragen met Astrid Selier via deze link

Coachingsgesprek

Powered by Thrive Apprentice
Pen
>